Reference

Recenze na naši školu od studentek 3. ročníku studia

na UP v Olomouci obor Učitelství pro 1. stupeň

základních a speciálních škol

Praxe mi umožnila nahlédnout do výuky napříč všemi ročníky a vytvořit si ucelený obraz o tom, jak škola podporuje rozmanité vzdělávací potřeby žáků. Oceňuji promyšlené vyučovací metody, podporu asistentů a otevřenou spolupráci pedagogů, která utváří podnětné a respektující prostředí pro každé dítě. Pozorování mi zároveň přineslo i řadu nápadů pro vlastní praxi. Získala jsem jasnější představu o chodu školy i o tom, jak klíčová je dobrá organizace, průběžná komunikace a vzájemná podpora celého týmu.

Na závěr je třeba vyzdvihnout skvělou atmosféru mezi pedagogy. Všechny paní učitelky byly velmi vstřícné, ochotné a mezi sebou, i k nám, se chovaly s respektem. Spolupráce mezi nimi byla přirozená a velmi inspirativní.


Kateřina Konečná

studentka PdF UP

Náslechová praxe v ZŠ Doloplazy pro mě byla velice přínosná. Nejednalo se jen o rozmanité metody výuky, které si můžu odnést do praxe. Ale také si cením možnosti vhledu do přístupu učitelů k žákům, rodičům i sobě navzájem. Velmi na mě zapůsobila milá a veskrze pozitivní atmosféra školy. Učitelé se ve svých třídách snaží udržovat bezpečné prostředí a vnášet do výuky hravost, díky které vzbuzují u svých žáků přirozenou zvídavost.

Velmi mě zaujal přístup školy k inkluzi žáků se SVP. Škola je uzpůsobena tak, aby mohla k jednotlivým žákům přistupovat individuálně a zprostředkovat tak kvalitní vzdělání všem. Ve všech třídách figurují 1-2 asistenti pedagoga. Škola si zařídila také speciální třídu, kterou mohou využívat žáci se speciálními potřebami.

Škole, a především paní učitelce Chalupové tímto velmi děkuji za příležitost nechat se inspirovat jejich profesionalitou – prací s kolektivem i jednotlivci, vztahu k dětem, vzájemnou podporou, důrazem na rozvoj kompetencí žáků a mnohem víc.


Johanka Kopáčková

studentka PdF UP

Z návštěvy na Doloplazské ZŠ jsem měla velmi dobrý pocit. Dostalo se mi pěkného přijetí jak od dětí tak dospělých, mohla jsem se ptát a zapojovat se jak jsem chtěla a jak bylo třeba, což bylo velmi milé a není to samozřejmostí.
Cením si toho, že jsem měla možnost navštívit ZŠ, u které mám pocit, že se snaží žactvo propojovat napříč ročníky. Tvořit vztahy a podporovat budování komunity. V pedagogickém sboru jsem cítila vzájemnou podporu a chuť ke spolupráci, v čemž se člověku jistě lépe existuje a pracuje.
Děkuji za možnost a příležitost k vám nahlédnout.

Anežka Vrbovcová 

studentka PdF UP

Praxe na ZŠ Doloplazy pro mě byla velmi přínosná. Vedení školy bylo velmi ochotné a umožnilo mi podívat se do všech ročníků, které se na škole vyskytují, a to i v tak krátkém časovém intervalu, který jsem měla. Díky tomuto jsem mohla pozorovat pokrok žáků napříč všemi ročníky a nahlédnout na způsob vyučování všech pedagogů. Jsem ráda, že nám paní učitelky mohly přiblížit práci s metodou Sfumato v praxi, jelikož se tolik běžně nevyužívá. Chtěla bych ocenit práci všech učitelů, ale i asistentek. Všichni dokázali svoji práci vykonávat velmi dobře a přirozeně. Žáci jsou na ně zvyklí a mají s nimi velmi přátelský, ale respektující vztah. Chtěla bych vyzdvihnout přátelský, empatický a vstřícný vztah mezi pedagogy, který se následně odrážel i na žácích. Nezaznamenala jsem žádnou nenávist nebo nepřátelský vztah jak mezi řadami žáků, pedagogů nebo žáků a pedagogů. Ve škole panovala velmi příjemná atmosféra a troufám si říct, že tomu tak je vždy. Celý pedagogický sbor, vedení školy i žáci mne přijali velice ochotně a nebyl žádný problém s jakoukoliv domluvou. Výběrem této školy pro svou praxi jsem velmi spokojená a doporučila bych ji i ostatním studentům.

Valentýna Tichánková

studentka PdF UP

Během své praxe na základní škole jsem si velmi oblíbila přátelskou a podporující atmosféru, která ve škole panuje. Učitelé mají kamarádský a zároveň profesionální přístup, a vytvářejí tak prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně a motivovaně. Škola svou menší velikostí působí také velmi útulně a rodinně.

V hodinách mě zaujalo využívání různorodých aktivit, jako jsou čtenářské dílny, komunitní kruhy nebo metoda SFUMATO. Líbilo se mi také pravidelné využití relaxačních technik – např. poslech hudby, zpěv, dechové cvičení či protažení se, díky čemuž se děti následně dokázaly lépe soustředit a cítit se dobře.

Učitelé ve vyučování skvěle pracují s chybami a s vlastní sebereflexí žáků. Kladou důraz především na pozitivní motivaci – oceňují pokrok, úsilí, a vedou děti k tomu, aby samy dokázaly zhodnotit svou práci.

Velmi mě také oslovil přístup k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Škola má alternativní "duhovou" třídu, která umožňuje žákům se znevýhodněním pracovat vlastním tempem, a přitom zůstávat součástí kolektivu své kmenové třídy. Kombinace různých metod a aktivit, které škola zařazuje do hodin, mi přijde velmi inspirující a jsem moc ráda za tuto zkušenost :)


Lucie Seliacharová

studentka PdF UP

V rámci speciálně pedagogické praxe jsem navštívila základní školu Doloplazy. Ve škole jsme trávili dva dny, kdy první den jsem měla možnost vidět vyučovací hodinu v každé třídě a druhý den jsem trávila ve 3. třídě u třídní paní učitelky magistry Chalupové.

Během této praxe mne zaujal různý přístup vyučujících ke způsobu výuky, ochota reflektovat odučené hodiny a sdílet jejich zkušenosti. Personál byl velmi vstřícný a profesionální a vyslechl a zodpověděl všechny naše dotazy a připomínky.

Žáky vedli k samostatnosti a možnosti pozitivně i negativně reflektovat jak svou vlastní práci, tak i práci spolužáků. V rámci sebereflexe se žáci spolu s vedením paní učitelky učili pracovat s vlastní chybou, což mi přijde přínosné. Důležitá byla také pozitivní vnitřní motivace žáků a jejich přístup k učení. Setkala jsem se i se samořízeným učením, kde si žáci nastavují vlastní cíle v učivu a posilují tím jejich motivaci učit se a objevovat.

Moc se mi líbilo zařazení dnes ne tolik běžných aktivit jako jsou čtenářské dílny, metody kritického myšlení nebo práce mimo lavici. Ve škole také používali metodu čtení sfumato, se kterou jsem se v praxi setkala poprvé, ale zaujalo mě její uplatnění a práce s žáky.

Co se týče zařazení žáků se specifickými potřebami do výuky, tato škola měla v každé třídě minimálně jednoho asistenta pedagoga. Ve všech třídách bylo několik žáků s podpůrnými opatřeními. Dokonce zde byla vytvořena "alternativní třída" pro žáky, kteří v ní trávili čas učením se českého jazyka a matematiky ve svém vlastním tempu a na ostatní hodiny se připojovali do svých kmenových tříd, tudíž neztráceli kontakt se svými vrstevníky. Tento způsob mi přijde velmi přínosný pro všechny žáky.

Ve škole panovala přátelská atmosféra a bylo vidět, že kolektiv pedagogů i nepedagogických pracovníků spolupracuje a vychází spolu. Učitelé spolupracovali s asistenty pedagoga a tvořili dobrý tým. Bylo vidět, že jsou ochotni se stále učit, reflektovat, posouvat se a držet krok s pedagogickými trendy.

Praxe byla pro mne ve všech ohledech inspirující a motivovala mě k práci učitelky na 1. stupni. Využívané metody mi přišli inovativní a zaměřené maximální rozvoj žáka a jeho wellbeing rámci bezpečného prostředí ve třídě.


Klára Benešová

studentka PdF UP

Při výběru místa pro praxí tento semestr jsem si chtěla dát velmi záležet s výběrem místa, aby mi daná praxe, co nejvíce předala zkušeností. Když tedy mé spolužačky přišly s nápadem si zařídit praxe u naší vyučující z minulého semestru, Mgr. Jany Chalupové, byla má volba jasná. Již během hodin na univerzitě jsem se toho od ní spoustu naučila a pomohlo mi to zlepšit můj pohled na učitelství. Bylo mi tedy jasné, že mi i tato praxe toho může spoustu předat.

První den jsme se po vzájemné domluvě zúčastnily výuky všech tříd kromě třetí, která nás čekala následující den. V každé třídě jsem pozorovala různé způsoby pojetí výuky a každý z nich mě inspiroval svým vlastním způsobem. Ať už to bylo aktivitou v hodinách, kdy děti často střídali prostor dané třídy, různorodostí aktivit, užívání samořízeného učení nebo třeba užitím pomůcek jako je Alfa box. Velice se mi líbilo, že všechny děti dostaly v hodinách prostor k vyjádření a nikdo tak nebyl opomíjený. Učitelé v hodinách skvěle pracují s reflexí, ať už s individuální reflexí žáků nebo vzájemnou zpětnou vazbou. Ve škole jsem se také setkala s technikou čtení Sfumato, kterou jsem touto cestou měla možnost poprvé pozorovat v praxi, což mi určitě pomohlo více s pohledem na to, jakou techniku bych třeba v budoucnu chtěla využít. Zároveň mě také oslovilo využití relaxačních technik v hodinách, které pomohly dětem vytvořit příjemnou atmosféru ve třídě a zároveň zlepšily jejich koncentraci.

Vzhledem k tomu, že má praxe byla primárně speciálně pedagogická, tak jsem se snažila zaměřit také na práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. V každé třídě jsem měla možnost tuto práci vidět, a jakožto bývalý žák se speciálními vzdělávacími potřebami velmi obdivuji přístup učitelů, kteří díky pomoci asistentů dokázali se žáky skvěle pracovat. Zároveň mě zaujala i tzv. alternativní třída, kam chodily 3 děti, které se zde v klidu mohly věnovat matematice a českému jazyku. Na ostatní hodiny se vracely do kmenových tříd, takže neztrácely kontakt se svými vrstevníky a měly tak možnost být plnohodnotnou součástí třídního kolektivu, což mi přijde jako velmi vhodný způsob práce, který je pro všechny přínosný.

Po celou dobu praxe jsem cítila velmi uvolněnou a přátelskou atmosféru mezi všemi pracovníky školy. Bylo vidět, že kolektiv pedagogů i nepedagogických pracovníků spolu dohromady ukázkově spolupracuje. Ať už při předávaní znalostí do výuky, tak třeba při plánování školních aktivit. Učitelé i asistenti pedagoga v každé hodině tvořili úžasný tým, což se odráželo na práci v hodinách. Bylo vidět, že jsou otevřeni se stále posouvat a udržovat krok s novými pedagogickými trendy.

Celkově byla tato praxe pro mě skvělým přínosem a v mnohém mě inspirovala. Zároveň mě také velmi namotivovala k mému budoucímu povolání. Myslím, že ve škole vytvořili úžasné prostředí, které přispívá k maximálnímu rozvoji všech žáků a k rozvoji kladného přístupu ke vzdělávání. Jsem velmi ráda za tuto zkušenost a doufám, že se třeba v budoucnu ještě se základní školou v Doloplazích setkám.


Eliška Julie Kamarýtová

studentka PdF UP